Cwitt Dental

Dla pacjenta

"Wizyta u dentysty bardzo często wiążę się z lękiem. Każdy z nas chciałby znaleźć się w profesjonalnych rękach. Pacjenci boją się usunięcia zęba, złamanych narzędzi i powikłań. Lęk przed dentystą wynika najczęściej z negatywnych wspomnień z dzieciństwa, niemiłego zgrzytu podczas borowania czy zapachu w gabinecie dentystycznym. Na szczęście gabinety stomatologiczne poszukują rozwiązań, jak pokonać strach przed dentystą. Oferują nie tylko lepsze znieczulenia dentystyczne, ale także miłą i przyjazną atmosferę.

Nasza strona ma pomóc właśnie w znalezieniu takiego gabinetu w Twoim regionie. Polecane przez nas gabinety stosują najnowocześniejsze metody leczenia i korzystają z najwyższej jakości produktów."

O samym leczeniu kanałowym

Leczenie kanałowe in. endodoncja jest to metoda leczenia nieodwracalnych zapaleń miazgi zęba. W zależności od diagnozy klinicznej (stopnia zaawansowania oraz rodzaju zapalenia) lekarz wybiera odpowiednią metodę leczenia kanałowego.

Procedura jest jednak w każdym przypadku podobna i polega na:

• Otwarcie komory zęba i usunięcia martwej lub żywej miazgi.
  • Opracowanie kanału lub kanałów (ząb może mieć od jednego nawet do 5 kanałów korzeniowych) przy użyciu specjalnych narzędzi kanałowych, pilników wraz z towarzyszącym obfitym płukaniem, np. podchlorynem sodu.
  • Wypełnienie kanałów korzeniowych. Po dokładnym opracowaniu oraz dezynfekcji kanałów, należy odpowiednio je wypełnić. Najpowszechniejszym, dającym doskonałe efekty lecznicze materiałem jest gutperka.
  • Odbudowa zęba. W zależności od wskazań oraz stopnia zniszczenia tkanek zęba, po leczeniu kanałowym, ząb należy odbudować przy użyciu odpowiedniej metody.

O czym należy pamiętać?

• Kanał korzeniowy nie jest symetryczny w swojej budowie, jest to skomplikowany i rozbudowany system w skład którego wchodzą kanały cieśnie oraz kanały boczne (patrz rysunek). Z tego powodu tradycyjne narzędzia o przekroju okragłym nie są w stanie dopasować się do jego kształtu oraz dotrzeć we wszyskie zaułki.
  • Tradycyjne narzędzia (wiertła) endodontyczne mogą ulec złamaniu i utknąć w kanale korzeniowym, co może prowadzić do powikłań i komplikacji.
  • Niedostateczne (zbyt wąskie) jak również nadmierne opracowanie może powodować powikłania prowadzące do utraty zęba.
  • Prawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe może uratować ząb przed ekstrakcją (usunięciem).

Najczęstsze powikłania

Najczęstsze powikłania w leczeniu kanałowym wynikają z bardzo skomplikowanej budowy anatomicznej korzeni. Jeśli kanał jest spłaszczony i owalny, tradycyjne narzędzie nie będzie w stanie go odpowiednio doczyścić co skutkuje niedopełnieniem kanału, ale również niedostateczną dezynfekcją. Istnieje również niebezpieczeństwo perforacji (przedziurawienia) ściany kanału, czego następstwem może być konieczność usunięcia zęba. Istnieje ryzyko złamania narzędzia. Kto z nas nie słyszał, chodź raz, o takim przypadku wśród rodziny, znajomych? W trakcie leczenia kanałowego poprzez nadmierne poszerzenie ząb może pękać i ostatecznie ulec złamaniu, czego konsekwencją będzie leczenie protetyczne.

O tych wszystkich możliwych komplikacjach poinformuje Cię lekarz. W większości gabinetów pacjenci podpisując zgodę na leczenie kanałowe potwierdzają, że zdają sobię sprawę z możliwych powikłań. Jeśli wybierzesz któryś z naszych gabinetów rekomendowanych zyskujesz pewność, że ryzyko komplikacji znaczne spada ze względu na kilka zalet Systemu SAF, których nie posiadają inne narzędzia.

Jak zminimalizować ryzyko powikłań?

Nowoczesne leczenie kanałowe to leczenie przy zastosowaniu jak najmniej inwazyjnych technologii. Takie podejście do pacjenta nie dotyczy tylko medycyny ogólnej (laparaskopia), ale również stomatologii. Kanał korzeniowy również można opracować przy zachowaniu jak najwięcej jego naturalnej struktury, z poszanowaniem jego anatomii. Zbyt szerokie, agresywne opracowywanie kanałów prowadziło do osłabienia zęba i jego pęknięć dlatego już się od tego odchodzi. Przy zastosowaniu systemu SAF mamy szanse ochronić jak najwięcej naturalnej tkanki i uratować ząb. Jest to jedyny system na świecie, który można określić jako minimalnie inwazyjny.

Pamiętaj, że masz prawo jako pacjent i klient pytać jakim systemem narzędzi będziesz leczony.

Dopasowanie się do kształtu kanału

SAF to trójwymiarowy, niezwykle elastyczny pilnik, kształtem przypominający cylinder o ściankach zbudowanych cienkiej, niklowo-tytanowej siatki pozwalającej jednocześnie opracowywać i płukać kanał. Pilnik SAF dzięki swojej niezwykłej elastyczności, nie łamie się, dopasowuje się do pierwotnego kształtu kanału, co powoduje zachowanie jego naturalnej anatomii oraz właściwości fizycznych zęba. Minimalizuje to ryzyko późniejszych pęknięć korzenia oraz utraty zęba. Tradycyjne narzędzia maszynowe (wiertła) posiadają w środku metalowy rdzeń w związku z czym nie są w stanie dopasować się do kanału, który często jest owalny.

Skuteczna dezynfekcja

Konstrukcja pilnika pozwala na dezynfekcję kanału równolegle z usuwaniem zakażonej tkanki zębinowej, co maksymalizuje ilość usuniętych drobnoustrojów. Pilnik zamiast upychać "opiłki" do kanału idealnie wypłukuje je na zewnątrz. Dzięki temu możliwe jest idealne wyczyszczenie a następnie wypełnienie kanału, nawet tego o owalnym przekroju.

Minimalna inwazyjność

Tradycyjne narzędzia kanałowe to prostu wiertła mikroskopijnych rozmiarów. Niestety większość z nich działa z tak dużą siłą na ząb, że dochodzi do nieodwracalnych, drobniutkich pęknieć tzw. mikropęknięć. Wydają się one nieszkodliwe, ale niestety wywołują one stany zapalne i dolegliwości bólowe. Takie mikropęknięcie poprzez siły zgryzowe, wypełnienie lub wkłady koronowo-korzeniowe prowadzi w konsekwencji do pionowego złamania korzenia. Taki ząb niestety kwalifikuje się tylko do usunięcia (ekstrakcji). Aż 12% ekstrakcji spośród wszystkich ekstrakcji zębów leczonych kanałowo to ekstrakcje właśnie z tego powodu.

Lekarze, którzy wybrali system SAF używają delikatnego pilnika a nie wiertła. SAF nie penetruje kanału korzeniowego a jedynie ściera jego ściany jak papier ścierny. Jego unikatowe ruchy, delikatne wibracje góra-dół wykluczają ryzyko wystąpienia mikropęknięć zębiny oraz pozwalają na zachowanie możliwie jak największej ilości zdrowej tkanki.

Mikropęknięcia zębiny w przekroju poprzecznym                                          Kanał korzeniowy w kształcie biszkopta opracowany Systemem SAF

(Babcar et al. J Endod 37: 1512-1515, 2011 ; * Tamse et al. Int Endod J 32:283-286, 1999)

Bezpieczeństwo

Uszkodzenie pilnika SAF nie skutkuje jego całkowitym złamaniem, a jedynie naruszeniem konstrukcji, które nie ma wpływu na przebieg leczenia. Ewentualne odłamki pilnika wypływają podczas ciągłej irygacji lub są łatwe do usunięcia ponieważ nigdy nie blokują światła kanału korzeniowego.

IMPLANTOLOGIA

Implanty hydrofilne INICELL® umożliwiające znaczne przyspieszenie procesu gojenia kości. Dla Państwa oznacza to możliwość skrócenia okresu oczekiwania na “nowe zęby”: w sprzyjających warunkach anatomicznych ostateczna odbudowa protetyczna możliwa jest już po trzech tygodniach od implantacji.
Implant dostarczany jest w specjalnym opakowaniu zawierającym płyn, który zwilża jego powierzchnię bezpośrednio przed założeniem. Tak zwane kondycjonowanie powierzchni umożliwia szybsze osadzanie się na niej komórek tworzących kość.

Decydując się na implanty INICELL® otrzymują Państwo dożywotnią gwarancję.

Jak ważne są zęby dla jakości życia?
Promienny uśmiech pomaga nam w codziennym życiu, dodaje odwagi i pewności siebie. Piękne zęby są ważne nie tylko dla naszego wyglądu, ale także prawidłowego spożywania pokarmów i ogólnego stanu zdrowia.
Utrata zębów spowodowana wypadkami lub chorobami prowadzi do poważnych ograniczeń w jedzeniu, rozmowie, uśmiechu, a w efekcie do codziennego dyskomfortu.
W tradycyjnej stomatologii niewielkie braki zębów można uzupełnić za pomocą mostów, co niestety wiąże się ze szlifowaniem co najmniej jednego własnego, zdrowego zęba. Rozleglejsze braki, w tym bezzębie, uzupełnia się ruchomymi protezami, których utrzymanie w ustach jest nie zawsze zadowalające. Ponadto tradycyjne rozwiązania nie zapobiegają zanikowi kości w miejscach po zębach

Czym jest implant?
Implant (inaczej wszczep) jest umieszczany w miejscu gdzie wcześniej był korzeń zęba. Na implancie umieszcza się koronę, wykonaną w laboratorium dentystycznym, która wygląda i funkcjonuje tak jak własny ząb.
Co więcej, obecność implantu zapobiega zanikowi kości, a leczenie nie wiąże się ze szlifowaniem zębów sąsiednich. Regularne wizyty kontrolne i dobra higiena pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie „nowych zębów” przez całe życie.
W jaki sposób zęby mogą być zastąpione?
Przy korzystnych warunkach można dokonać uzupełnienia braków „1 implant 1 ząb”. Istnieje także możliwość osadzenia protezy całkowitej na kilku wszczepach, dzięki czemu nie będzie wypadała w czasie mówienia i jedzenia. Przykładowe zastosowanie implantów przedstawiono na następnej stronie.

Kiedy i jak można odbudować braki w uzębieniu?

Pojedyńczy brak
Odbudowa: 1 implant i osadzona na nim korona
Brak kilku zębów
Trzypunktowy most oparty na implantach

Bezzębie
Dwunastopunktowy most oparty na 8 implantach

Całkowita proteza ruchoma wsparta na co najmniej 2 implantach

Co się dzieje w trakcie leczenia implantologicznego?
Zabieg implantacji jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu przebiega bezboleśnie. Aby implant uzyskał pełną stabilność w kości musi się z nią zrosnąć, co trwa od 3 do 6 miesięcy. W wypadku implantów INICELL® można znacząco przyspieszyć ten okres. W następnej kolejności osadza się odbudowę protetyczną. W międzyczasie można korzystać z dotychczasowych uzupełnień protetycznych lub uzupełnień tymczasowych.
Należy pamiętać, że od reguł istnieją wyjątki, dlatego każdy plan leczenia implantologicznego jest ustalany indywidualnie przez prowadzącego lekarza stomatologa.

Co jeszcze powinniście Państwo wiedzieć?
Koszty: leczenie jest dostosowane do danego przypadku. Wysokość kosztów jest uzależniona w dużej mierze od rodzaju wybranego uzupełnienia (np. korony, mosty, protezy całkowite etc.)
Ryzyko: Powikłania mogą się zdarzyć jak przy każdym zabiegu chirurgicznym.
Decydując się na implanty INICELL® otrzymują Państwo dożywotnią gwarancję.

Szwajcarska firma Thommen Medical współpracuje z najlepszymi klinicystami na całym świecie, a jej celem jest dostarczanie pacjentom i lekarzom najlepszych rozwiązań. TM działa według swojego motta: szybcy, kompetentni, godni zaufania. System Thommen Medical jest produkowany w Szwajcarii w oparciu o dwudziestoletnie doświadczenie. Został zaprojektowany by sprostać dzisiejszym, restrykcyjnym wymaganiom klinicznym, aby ułatwić lekarzowi wykonanie trwałej, funkcjonalnej i estetycznej odbudowy protetycznej.

Więcej informacji na temat implantów i możliwości ich wykorzystania w Państwa przypadku udzieli lekarz stomatolog.
zamknij
C.Witt